Tuesday, April 17, 2012

Alkisah Si Labu


Try our best but dont rush it, we’ll get there insya-Allah

PERHATIAN, ENTRY INI SANGAT PANJANG. READ AT YOUR OWN RISK!

Bermulanya penulisan e-novel sekitar Disember 2007 (fuhh, it's almost 5 years). Asalnya, menulis kerana mengada-menggedik mahu menulis bila melihat orang lain menulis (biasalah, teenagers baru nak kenal dunia memang gini gayanya).

Cerita pertama adalah Chenta (yang telah berjaya dibuang dari belog kerana ada kisah disebaliknya). Jujurnya, aku bukanlah bangsa yang pandai menulis karangan naratif. Aku lebih gemar karangan fakta, lebih senang mahu menggoreng sesuka hati.

Dari bilangan follower yang hanya kurang dari sepuluh orang itu, kini sudah bertambah menjadi ratusan. Alhamdulillah. Dengan komen serta tamparan hebat, berjaya mematangkan tulisan aku. Penceritaan lebih berjiwa (mungkin)

Ini adalah alkisah di sebalik pembikinan tulisan pertama. Kisahnya bermula sekitar tahun 2010, bila diterima mengikuti Bengkel Penulisan anjuran Jemari Seni pada 12 Disember 2010. Alhamdulillah (walaupun pergi atas desakan-dorongan mami tzaraz) 

At first, pergi ke bengkel bertiketkan manuscript yang lain, nak dijadikan cerita, manuscript tergendala di tengah jalan, idea tak kunjung tiba, mungkin menyorok di dalam tanah dan tidak mahu menjengah dunia yang serba indah ni.  

Kak Rnysa menjadi mentor sepanjang bengkel. Dikala itu, tersedar diri ini sungguh kerdil, kuantiti ilmu di dalam diri hanya secubit cuma. Alhamdulillah, sesi mentor-mentee banyak mengajar aku. Thanks kakak mentor !

Terima kasih buat Kak Su tersayang yang saban hari bertanya khabar tentang manuscript. Maka, terhasillah Beautiful Night versi manuscript.

Tapi langit tidaklah selalu cerah. Manuscript yang dihantar sebelum kunjungnya Hari Raya Aldil Fitri tempoh hari, plotnya tunggang langgang bak nakhoda diserang garuda. Maka perlu diperbaiki plotnya.

Atas bantuan Kak Yah ter-ohsem, maka terhasillah Beautiful Night versi plot yang baru, yang lebih teratur. It takes more than a year to finish up this tulisan pertama. Ini semua gara-gara terlalu sibuk dengan kuliah. Yes, saya masih bergelar pelajar.

Alhamdulillah, Allah permudahkan segala proses pembikinan tulisan pertama ini. Beautiful Night versi manuscript dihantar bertiketkan nama Senyum Sampai Langit (yeah sama seperti yang tertera di versi cetak itu)

Terima kasih yang tidak terhingga-terkata, buat mereka yang bersama saya sepanjang penghasilan tulisan pertama ini. Terlalu ramai untuk disenaraikan.

Oh tak lupa kepada novel serta drama di televisyen, tak kira melayu mahupun english yang telah banyak memberi idea. Ilham ayat mulut manis yang cheesy overload itu datang dari televisyen ;D


Pemilihan nama pena? Awalnya, nak pakai Bulanhijau tapi macam kurang glamour pulak (hikhikhik). Maka apabila Laila Balqisya Hanan dan Bulanhijau digabungkan, terhasillah Syasyaja.

Kalau nak tahu Senyum Sampai Langit ini bagaimana ceritanya, dapatkan Senyum Sampai Langit versi cetak di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2012 =)

Boleh baca bab awal di sini.


senyum sampai langit =)