Saturday, March 17, 2012

Lontarkan Pada Bintang



Semua orang mahukan happy ending dalam hidup. Tak salah untuk jadi optimis, tak salah untuk jadi positive thinker. Tak salah.

Nak mengejar kebahagiaan, malah nak mengecapi kebahagiaan itu bukannya sesuatu yang mudah. Macam Cinderella. Sebelum Cinderella jumpa dengan Prince Charming, dia teruk kena buli dengan mak dan kakak tiri. Samalah macam kita jugak.

Kebahagiaan takkan datang bergolek depan mata. 

"Maybe Allah knows you are stronger than you believe, and He subjects you to trials and hardships so that you can see what He already knows."

Jangan salahkan takdir. Allah takkan uji kita dengan sesuatu yang kita tak mampu. Allah tak kejam. Manusia yang kejam bila salahkan takdir.

Mungkin apa yang kita nampak, tak sama langsung dengan apa yang dia galas. Tak salah kalau kita sama-sama ringankan beban dia. Memang dia tak mintak simpati dari kita, tapi tak salah kalau kita pinjamkan bahu untuk dia menangis.

Atau, kita boleh pinjamkan telinga untuk mendengar. Jangan biarkan dia tanggung kesakitan ni seorang diri. Mungkin kali pertama dia akan halau kau jauh-jauh supaya tak masuk campur. Pekakkan telinga, batukan badan dan terus-terusan duduk di sebelah dia.

Lama-kelamaan, dia akan sedar yang dia masih punya seseorang yang boleh berkongsi kesedihan bersama. Itu sebenarnya tugas seorang sahabat.

0 comment(s):

Post a Comment