Tuesday, February 12, 2013

#BUKU

sumber gambar : Fixi

Tajuk Buku : Gergasi
Penerbit : Fixi
Bilangan Mukasurat : 320
Penulis : Khairul Nizam Khairani
Baca Bab Awal : Bab Satu


deskripsi belakang buku;

Tahun 1511. Di kala kota Melaka sedang diserang, muncul gergasi misteri yang digelar Batara Waja membantu hulubalang tempatan menghadapi askar Portugis. Namun dalam satu pertempuran, Batara Waja tiba-tiba hilang…
500 tahun kemudian.... (sambungan boleh baca di sini)

apa kata aku ?


sumber gambar : twitter aku

Cerita dimulakan dengan latar masa tahun 1511. Masa zaman Kota Melaka diserang askar Portugis. Masa baca scene ni, aku terbayangkan buku rujukan Sejarah masa sekolah dulu tu. Yang buku rujukan pakai ilustrasi komik tu..

Masa mula-mula baca memang peliklah apasal mamat Rizal ni suka sangat pitam. Sikit-sikit pitam. Aku dah bajet dia ni hypo (harharhar) tapi tak pun. Setiap mukasurat buat aku eager nak tahu apa kena mengena makhluk gergasi Batara Waja (makhluk gagah perkasa) dengan Rizal (manusia yang suka pitam).

So, benda ni buat aku tak boleh nak letak buku ni walau untuk sesaat (eceh poyo betul ayat). Jadi aku teruskan pembacaan sampai ke halaman tengah. Pheww.. masa ni kepala aku dah macam nak meletup! Sebab... sebab.. aku tak nampak lagi persamaan Batara Waja dengan Rizal. *damn*

Tahniah kepada penulis! Bravo!

Jadi aku terus baca lagi lagi dan lagi. Kepala aku yang macam nak meletup tadi, makin lama makin boleh bernafas.

Oke, malas nak tulis panjang-panjang. Nak tahu lebih, kena pergi baca sendiri buku ni. Mehh.. aku nak bocor rahsia sikit. Membaca Gergasi umpama kau tengah tengok tayangan filem Ironman!


dialog buat aku gelak macam nak pecah perut;